Sunday 14 October 2012

Penang trip - Day 1

Story ni dah berkurun sebenarnya, almost 3 weeks ago kami ke Penang untuk Majlis Konvokesyen my only sister. From KT kami bertiga je, balik pun bertiga jugak, my parens and i sebab my sis balik esoknya untuk ambil scroll. Husband ada kerja tak dapat join, same thing goes to my brother, dia pulak ada kem dekat sekolah. My sister ke Penang from Kubang Kerian sebab a week before dia dah ada kat USM untuk exam Lembaga Jururawat Malaysia. Alhamdulillah result dah keluar last week, and she passed the exam. Kami bertolak dari rumah around 4.15 am on Thursday.
Kami sampai Penang pukul 12.30 pm dan menginap di sebuah home stay milik Song Gim Hoe di Lorong Batu Uban 1. Rumah ni cantikkkkkk sangatttt. Kebersihan memang tip top, layanan pekerja dan juga owner macam satu keluarga pulak. Kat sini ada 11 bilik, saya ambil 2 bilik, lagi 9 semua chinese, semuanya datang Penang untuk majlis konvo tu. Penyewa lain pun sangat friendly, time kami duduk tengok tv kat living room tu, ada yang baru nak keluar makan and ada yang baru sampai, bila kami senyum, dorang mesti stop menyapa, tanya itu ini. Dalam hati, 'eh ramah la pulak', yela sebab kami kat kampung mana ada bergaul dengan chinese. My mum la excited, 'ramah ek orang-orang cina sini..'
Parking is limited to two motor vehicles.

Pat-pat siku lipat, siapa cepat dia dapat..Time ni hujan, tapi sangat lebattttt dekat Penang Bridge, drive pun slow jer sebab campur sesak and kelabu mata.
 Landskap depan rumah pun cantik.
Sebenarnya nak sampai rumah ni pusing 3 kali jugak, GPS dah membawa kami masuk dalam Taman ni, tapi jadi payah sebab rumah ni takda no, dari hujung kami bilang 30, 32, 34, 36, ivillehomein , 40..time tu tak terfikir pulak no rumah dia susun genap macamtu...hahah..dah penat sangat keliling kami stop depan homestay ni untuk call onwer, time tengah tunggu call out tu, (dalam hati) 'pagar ni sama macam pagar homestay yang den sewa', pastu dongak kepala tengok rumah pulak (sebab pagar tinggi), ye sungguh bagai difikir, kami sebenarnya dah sampai depan rumah..
Receptionist cinonet je..Resit printed okay, bukan handwriting eh..Gate pun automatic. Class you Madam Song !! My mum cakap macam duduk kat rumah sendiri (psssstt, mak rumah kita rumah papan ok, jangan mengarut :p)
 Kami dah siap-siap bawak bekal lauk pinggan mangkuk gelas sudu semua. Tak guna pun peralatan dapur kot-kot yang ada ni bekasan pork.
Lampu biruuuuu..Di setiap bilik pun ada TV, yang ni untuk santai-santai dengan family and jiran serumah.
Ini toilet bawah, my parents guna yang ni, bilik yang jenis private bathroom ada 3 je kot, time saya call dah full. Terpaksa la ambil bilik yang shared bathroom. Sebenarnya time saya duk google hotel near to USM, tak sangka pulak yang saya booking tu adalah homestay. Tahu ada je lagi available room, terus grab, takda masa dah nak tengok website, takut tak sempat sebab date dah dekat sangat. Ingatkan hotel biasa je and hal-hal berkenaan bathroom ni mana nak ambil kisah, yang penting katil. Balik rumah baru berkesempatan telek website Madam Song. Tengok punya tengok, baca punya baca, baru tahu yang bilik kami shared bathroom. Ater nak kena la pakai tudung semua bila nak g mandi. Takpelah sekali sekala tukar angin, asyik tidur hotel je, tak pernah lagi duduk homestay macamni. Biasa home stay keluarga kita je, ni berbagai bangsa dalam satu rumah..
Standard room = RM 75.00

Saya share bilik ni dengan my sister, tingkat 3 1/4..My parents cakap bilik ni lagi best, sayup mata memandang, tapi yela dah tinggi sangat mana nak larat turun naik.
Rules and regulations!

Lebih kurang pukul 8.00 pm kawan my sister mai ambil kitorang except my dad untuk keluar makan and before that singgah hotel kawan dia untuk ambil jubah. Singgah di restoran mamak, tak silap Subaidah rasanya. Kesedapan makanan okla daripada langsung takda..Alhamdulillah..ater tekak den tekak orang melayu, bukan melayu india...hihihi
Korea apa entah nama menu ni. Ada 2 biji telur goreng, aiskrim lagi, manala tak muak. My sis makan suku je rasanya.
 Saya order mee goreng mamak, banyakkkk wooooo, separuh pun tak habis. Tapaukan selebihnya, jangan membazir..
 Naan bread ni for my mum. Actually dia nak makan roti canai, tapi saya recommend naan bread nih, asyik roti canai je, cuba ubah selera mai tempat orang. Asalnya my mum refuse sebab takut tak sedap keras semua, saya bagitahu la takkkkk lembuttttt je. Sekali dia makan keras tak sedappppp..hahahah
Kawan my sis ambil nasi kandar, tengok ayam goreng berempah dia sangatttt rangup krap krap..telan air liur
Singgah Quensbay Mall sekejap tengok orang..tak beli pape pun, just jalan-jalan kenal tempat. Parking depan mall mahal, tapi jalan tak rata, berlubang-lubang and bad condition. Tak berbaloi bayar mahal
 Sempat lagi snap night view laman rumah..
Macam professor pulak..
Okay selesai first day episode di Penang...to be continued..